يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۸۳۳
تاریخ انتشار : ۳۲ : ۱۱ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

اعظم صفایی : « امیرکربلایی زاده» بازیگر طنز تلویزیون، تئاتر و سینما که این روزها در حال بازی در نقشی کوتاه در سریال " جیران" به کارگردانی « حسن فتحی» است، به تازگی کتابی  هم در زمینه استندآپ کمدی با نام  " واسخندیش " منتشر و روانه بازار کرده است، او در خصوص این اثر و ایده نگارش آن به خبرنگار دیباچه گفت: کتاب " واسخندیش" که به معنای وایسا، بخند، بیندیش است، ریشه در زبان پهلوی دارد و اولین کتاب تخصصی استندآپ کمدی است که به مهارت‌های این هنر ارزشمند می‌پردازد. در ایران  تنها دو کتاب در زمینه استندآپ کمدی وجود دارد که این دو کتاب به عنوان منبع مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر دو ترجمه و از آثار خارجی هستند.

کتاب

وی افزود: این اولین کتاب ایرانی در زمینه استندآپ کمدی است که حاصل سالها تجربه و پژوهش‌های من در این شاخه هنری است، این اثر به همت انتشارات " کلک سیمین " منتشر و از دو روز آینده در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. در این کتاب سعی کرده‌ام علاوه بر آموزش‌ها، به بیان تاریخ استندآپ کمدی و معرفی کمدین‌های مطرح جهان و کمدین‌های داخلی بپردازم . در « واسخندیش» تکنیک‌های استندآپ کمدی در غالب شوخی و مزاح به مخاطب ارائه شده تا جذابیت بیشتری برای خوانندگان داشته و خسته کننده نباشد.

کربلایی زاده  در رابطه با ویژگی شاخص استندآپ کمدی توضیح داد: برخی از افراد به غلط گمان می‌کنند، بیان لطیفه و خاطره به معنی استندآپ کمدی است، درحالیکه لطیفه و خاطره تنها بخشی از این هنر است، استندآپ کمدی یعنی نقد و بررسی مسائل سیاسی، اجتماعی، جنسیتی و دینی و رفتارهای درست و غلط بر اساس ابزارهای بازیگری، سخنوری، اجرا و بداهه پردازی. یک هنرمند کمدین با اشراف به تکنیک‌هایی که گفته شد، مسائل روز را بررسی کرده و از فیلتر کمدی رد می‌کند و با ایجاد موقعیت چه از نظر بصری و چه کلامی، باعث تصویر سازی ذهن تماشاگر و به خنده افتادن او می‌شود. در این حالت خنده به همراه اندیشه اتفاق می‌افتد، شاید مسئله‌ای که کمدین به بیان آن می‌پردازد، ساده باشد ولی حتما تلنگری در مغز تماشاگر ایجاد می‌کند.

کتاب

وی  ادامه داد: در استندآپ کمدی صد در صد به دنبال جریان سازی هستیم، در این اجرا مخاطب در حال تماشای یک رفتار غلط سیاسی، اجتماعی و یا دینی قرار می‌گیرد، بنابراین قطع به یقین استندآپ کمدی یک جریان فکری ایجاد کرده و این موضوعی است که می‌تواند تأثیرگذاری زیادی داشته باشد.

این کمدین در پاسخ به این پرسش خبرنگار دیباچه که " دلیل کاهش کیفیت آثار طنز به نسبت گذشته چیست؟ اظهار داشت: این قضیه به دلیل شرایط فعلی حاکم بر کشور و مشکلاتی نظیر تحریم، گرانی و عدم مسئولیت پذیری یک سری از مسئولان کشوری ایجاد شده و باعث شده مردم به نسبت قبل دل و دماغی برای خندیدن نداشته باشند. البته یک موضوعی در کشور ما وجود دارد که نشان دهنده ضعف ماست، در برخی کشورهای دنیا مردم به تماشای استندآپ کمدی می‌روند تا بخندند ولی در کشور ما به تماشای آثار کمدی می‌روند تا کسی آنها را بخنداند. این موضوع کار را سخت می‌کند ولی وقتی از قبل می‌رویم که بخندیم، هر موضوعی ما را به خنده می‌اندازد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳